Jak radzić sobie ze stresem?

Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości. Stres to reakcja organizmu, która w nadmiernej ilości prowadzi do wielu chorób.

Czemu się stresujemy?

Większość badaczy przedstawia stres jako reakcję powstającą kiedy nasz organizm musi zmierzyć się z wydarzeniem, które przekracza nasze zdolności do poradzenia sobie z nim.

Stres w dzisiejszych czasach to bardzo popularne zjawisko i mimo, że obecnie większość osób ma możliwość zapewnienia sobie bezstresowej egzystencji, to i tak zdenerwowanie jest plagą naszego pokolenia.

Odczuwanie stresu w minimalnym stopniu jest odpowiednią reakcją organizmu, która ma zasugerować, że jakieś działanie jest niepożądane. Natomiast, kiedy różne błahostki w ciągu dnia powodują, że nerwy zjadają Cię od środka to sygnał, że czas wziąć sprawy w swoje ręce i zacząć panować nad tą emocją.

Czy każdą osobę stresują te same sytuacje?

Stres jest wynikiem postrzegania danych sytuacji. Dla jednej osoby stresujący będzie zacinający się telefon, natomiast dla innej może być to rozmowa z drugim człowiekiem. Coś co dla Ciebie jest nieistotne, może być subiektywną przeszkodą nie do przejścia dla innego człowieka.

Jeśli odpowiednio zastanowisz się nad stresującymi sytuacjami, które spotykały Cię w ciągu dnia, to prawdopodobnie stwierdzisz, że na 90% z nich zareagowałeś nerwami bez potrzeby.

Jak radzić sobie ze stresem?

Sposobów radzenia ze stresem jest mnóstwo. Od takich, które działają krótkotrwale jak np. kontrolowanie oddechu, po takie które mają za zadanie całkowicie uwolnić Cię od nadmiernego stresu. Nie ma tutaj uniwersalnej metody, która pomoże każdemu. Przeanalizuj w jakich sytuacjach odczuwasz największy stres i znajdź czynnik, który go powoduje.


Kilka skutecznych sposobów, które pomogą Ci ujarzmić stres:

  • Bądź świadomy – Kiedy pojawiają się emocje, tracimy częściowo zdolność do logicznego myślenia. Postaraj się analizować każde zdarzenie, które spowodowało mocną reakcję emocjonalną i odpowiedz sobie na pytanie czy Twoja reakcja była odpowiednia.
  • Nie oszukuj siebie – Często wolimy zamieść niektóre tematy pod dywan jakby w ogóle nie istniały. Pozwala nam to chwilowo uniknąć konsekwencji których się boimy, czym więcej uzbieramy takiego brudu pod dywanem, tym bardziej pogrążymy się w przewlekłym stresie.
  • Nie szukaj przeszkód – Życie stwarza nam często z pozoru trudne sytuacje, których chcemy uniknąć, więc szukamy wymówek i uciekamy od problemów. Jeśli potraktujesz przeszkody jako wyzwania, które musisz pokonać, to każde małe zwycięstwo zbuduje Twoją pewność siebie, dzięki czemu łatwiej będzie Ci walczyć z późniejszymi przeszkodami na Twojej drodze.
  • Szanuj siebie i innych – Emocje, które przeżywasz nie dotyczą tylko Ciebie. Jeśli jesteś ciągle zestresowany, to w dużym stopniu oddziałujesz na Twoich najbliższych i powodujesz problemy z relacjami. Nie pozwól aby niepotrzebne emocje zawładnęły Tobą i raniły Twoich bliskich.
  • Bądź aktywny – Aktywność fizyczna pozwala oderwać się chwilowo od problemów dnia codziennego oraz obniża poziom kortyzolu w organizmie, dzięki czemu skutecznie minimalizujesz odczuwany stres.
  • Rozmawiaj – Porozmawiaj z bliską Ci osobą o swoich emocjach. Często stres jest wywołany brakiem komunikacji, przez co tworzymy krzywy obraz relacji i sami w sobie napędzamy machinę nerwów przez błędne wyobrażenia.

Wrzuć na luz!

Życie masz tylko jedno, jeśli będziesz ciągle walczyć ze stresem, to braknie Ci czasu na czerpanie radości z pięknych chwil. Mniejsza ilość stresu pozytywnie wpłynie na Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne.

Życie jest krótkie i pełne niepewności, a jednocześnie niepowtarzalne, dlatego należy je przeżyć pięknie, odważnie i na wesoło.

Hans Selye