W Polsce każdego roku tysiące zwierząt trafia do schronisk. W 2020 roku w polskich schroniskach przebywało ponad 90 tysięcy psów, z których 68,5% zostało adoptowanych. Niestety nie wszystkie schroniska cieszą się takim zainteresowaniem, szczególnie te, które działają w mniejszych miastach czy wsiach.
Mieliśmy okazję współpracować właśnie z takim schroniskiem.
Analiza przyczyn niskiej ilości adopcji w schronisku wskazała, że głównym problemem, była znikoma rozpoznawalność przytuliska. Przyczyniało się do tego nieregularność publikowania treści w mediach społecznościowych, niska jakość publikowanych zdjęć oraz monotonne opisy zwierząt. Ponadto nie stosowano płatnych reklam ze względu na przekonanie o ich nieskuteczności, a także odpowiedzi na wiadomości czy komentarze zachęcały wyłącznie do kontaktu telefonicznego.
Pracownicy skupiali się na stałej adopcji nie biorąc pod uwagę domów tymczasowych, a także zaniedbali kontakty i możliwość współprac z grupami adopcyjnymi, wolontariuszami czy producentami produktów przeznaczonych dla psów itp.
Przede wszystkim zaczęliśmy systematycznie publikować treści z wykorzystaniem płatnych reklam i precyzyjnym targetowaniem grupy odbiorców. Ponadto wykonaliśmy profesjonalną sesję zdjęciową zwierząt ukazując przy tym ich cechy charakteru. Wykorzystaliśmy również kilka postów z opcją zachęcającą do kontaktu przez Facebook, ponieważ obecny kontakt był obsługiwany głównie telefonicznie. To zaś przekładało się na duże obciążenie osoby obsługującej i wydłużenie czasu obsługi. Zainteresowani opiekunowie adopcyjni kontaktowali się przez Facebook co usprawniło kontakt na profilu, a także interakcje między obsługą schroniska, a społecznością. W związku z tym, kilku pracownikom schroniska powierzona została obsługa Facebooka aby upłynnić kontakt i utrzymać systematyczność prowadzenia profilu.
Rozwinęliśmy również formę relacjonowania pracy schroniska. Wdrożyliśmy dodawanie krótkich relacji i wideo postów co przyciągnęło listę odbiorców, nie tylko zainteresowanych adopcją, ale także pracą w schronisku. Pojawiły się zgłoszenia do pracy w ramach wolontariatu.
Oprócz działań w social mediach, zaproponowaliśmy pomoc w nawiązaniu kontaktu z innymi organizacjami oraz firmami w celu pozyskiwania dodatkowych środków czy wsparcia w postaci karmy, leków i produktów niezbędnych do funkcjonowania zwierząt. Udało się nawiązać współpracę z producentem karm dla psów, który zobowiązał się do przekazywania produktów z krótką datą ważności.
Dzięki wykorzystaniu Facebooka jako głównego narzędzia reklamowego, nasza kampania dotarła do tysięcy osób w lokalnej społeczności. To pozwoliło na zwiększenie świadomości o funkcjonowaniu schroniska i jego mieszkańców. Już w ciągu pierwszego miesiąca od rozpoczęcia kampanii, schronisko zanotowało znaczny wzrost ilości adopcji.
W efekcie, w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia działań, do nowego domu trafiło 129 psów. Średnia ilość adopcji w schronisku wzrosła o 330% miesięcznie w skali do poprzednich 12 miesięcy.
Właściciele jak i pracownicy schroniska byli bardzo zadowoleni z wyników, a my szczęśliwi widząc jak nasza praca przynosi pozytywne efekty.
Współpraca ze schroniskiem była skuteczna i satysfakcjonująca dla wszystkich zaangażowanych.