Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie


W zdrowym ciele, zdrowy duch

Osobiście uważam, że najważniejsza w walce z wszelkimi przeciwnościami jest profilaktyka. Jeśli wiem, że coś może mi zaszkodzić, staram się tego unikać i na odwrót, jeśli coś może pomóc staram się to stosować.

Efekt, który niesie za sobą wysiłek fizyczny jest zależny nie tylko od rodzaju wykonywanych ćwiczeń. Wpływ ma także intensywność treningu, czas trwania, nasze nastawienie, a nawet pogoda. Jednorazowy trening na pewno dobrze Ci zrobi, ale jeśli oczekujesz trwałych efektów, to aktywność fizyczna powinna u Ciebie zagościć na stałe.

Jak ruch i wysiłek może nam pomóc?

Wiele osób zdrowy tryb życia kojarzy ze zdrową dietą oraz aktywnością fizyczną, jest to bardzo trafna myśl. Sport niesie za sobą mnóstwo pozytywnych skutków. Przede wszystkim zapobiega wielu chorobom i jest skuteczny w walce z obecnymi, np. depresją, otyłością, cukrzycą, osteoporozą czy nadciśnieniem. Poza tym, bardzo korzystnie wpływa na nasze codzienne samopoczucie. Poznaj przykłady jakie pozytywne efekty niesie za sobą trening:

Układ krążenia:
⦁ Wzrasta objętość wyrzutowa serca, czyli więcej krwi wytłoczonej przez jedną komorę serca. Główny wpływ mają sporty wytrzymałościowe. Regularny trening powoduje, że wzrost utrzymuje się również w stanie spoczynku.
⦁ Następuje wydłużenie procesu krzepnięcia krwinek, tu również głównie u osób trenujących sporty wytrzymałościowe, np. długie biegi lub pływanie.
⦁ Możemy zaobserwować znaczny wzrost leukocytów i erytrocytów, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko stanów zapalnych czy anemii.
⦁ Możliwe jest obniżenie ciśnienia tętniczego.

Układ oddechowy:
⦁ Następuje zmniejszenie częstości oddechów.
⦁ Zwiększa się pojemność życiowa płuc, czyli największa objętość powietrza jaką możemy wydmuchać z płuc po wykonaniu maksymalnego wdechu.
⦁ Wzrasta wentylacja płuc.

Układ nerwowy:
⦁ Wzrasta nasza koordynacja ruchowa.
⦁ Następuje poprawa koncentracji.

Układ pokarmowy:
⦁ Następuje polepszenie funkcji trawiennych.
⦁ Zapobiega problemom jelitowym.
⦁ Wspomaga czynności żołądka, wątroby, jelit i nerek.

Samopoczucie:
⦁ Następuje znaczna poprawa nastroju ze względu na wydzielanie endorfin.
⦁ Spada poziom kortyzolu, dzięki czemu czujemy się odstresowani. Tłumienie uczuć i emocji prowadzi do depresji czy nerwicy.
⦁ Poprawia się nasza samoocena.

Ile treningów potrzeba by poczuć się lepiej?

Generalnie już niewielki wysiłek wystarczy by poprawić chwilowo naszą kondycję i samopoczucie. Dla długotrwałych efektów niezbędna jest systematyczność.
Możesz zacząć dzień dwudziestominutowym marszem, a zakończyć go treningiem siłowym w miarę możliwości. Ważne żeby mieszać ćwiczenia aerobowe i siłowe. Trzymając się planu treningowego, przełoży się to pozytywnie na wiele aspektów Twojego życia.
Za każdym razem kiedy nie masz chęci, a jednak zdecydujesz się na trening, wygrywasz ze sobą. Ćwiczysz swoją silną wolę i realizujesz nowe cele z mniejszym trudem.

Najważniejszym i największym triumfem człowieka jest zwycięstwo nad samym sobą

Platon